Moduły kursu
Kurs coachingowy podzielony jest na moduły. Są one skonstruowane tak, aby już od pierwszego dnia aktywnie zapraszać uczestników do eksperymentowania i ćwiczenia swoich umiejętności coachingowych. Uzupełnieniem zajęć modułowych są indywidualne sesje w parach, superwizje coachingowe i sesje coachingowe. Każdy moduł realizowany jest w osobnych zjazdach, które odbywają się co miesiąc.
Celem coachingu grupowego jest zaproszenie uczestników kursu do pierwszych doświadczeń coachingowych. Dodatkowo służy on integracji grupy oraz zbudowaniu poczucia zaufania i bezpieczeństwa, które pozwala na intensywną naukę i współpracę w dalszej części kursu.
Relatywizm i użyteczność
- Jak tworzymy swoją rzeczywistość i dlaczego każdy widzi inaczej?
- Czym jest mapa percepcyjna?
- Na ile kierują nami przejęte wzorce i uwarunkowania? Jak świadomie wybierać nowe?
- Czym jest użyteczność? Jak mierzyć sukces?
Uważność
- Czym jest uważność i jak z niej korzystać?
- Jak doświadczamy czasu? Czym jest czas psychologiczny?
- Jak zakotwiczając się w tu i teraz odzyskać spokój wewnętrzny?
- Jak korzystać z ciała i umysłu, aby uwalniać się od stresu?
Asocjacja i dysocjacja
- Jak działa asocjacja i dysocjacja? Jak wpływa na jakość naszych przeżyć?
- Jak zyskać dystans lub zbliżyć się do wybranych zjawisk?
Komunikacja i lingwistyka
- Na jakich płaszczyznach odbywa się komunikacja?
- Co ujawniamy w lingwistyce? Jak słowa wpływają na rzeczywistość?
- Jak interpretując rzeczywistość, kreujemy swoje emocje?
- O czym informuje mikrokomunikacja?
Odpowiedzialność
- Na co mamy wpływ? Jak działać w swojej strefie wpływu?
- Jak wyjść z poczucia winy i krzywdy?
- Gdzie znajdują się obszary odpowiedzialności w relacjach?
Relacja coachingowa
- Jak słuchać, aby słyszeć? Co jeszcze mówi Tobie Klient coachingu?
- Czym jest pierwsza i druga uwaga? Jak wspomagają relację coachingową?
- Jakie narzędzia komunikacyjne wspomagają słuchanie i mówienie?
- Jaką funkcję pełni osobista odpowiedzialność za komunikat?
- Jak skutecznie stosować feedback w coachingu?
- Czemu służą pytania coachingowe? Jak zadawać pytania w coachingu?
- Jak uważnie i świadomie stosować sugestie i presupozycje w coachingu?
Struktura sesji coachingowych
- Jak zawrzeć kontrakt coachingowy?
- Jak pracować etycznie?
- Czemu służą superwizje coachingowe?
- Jak tworzyć raporty?
- Jak współpracować ze sponsorem i Klientem coachingu?
Pacing i leading
- Na czym polega dostrojenie? Jak wpływa na poczucie bezpieczeństwa i zaufania?
- Jak ekologicznie zapraszać Klienta do podjęcia zmiany?
- Jak zadbać o dynamikę procesu coachingowego?
Cele i efekty
- Jak dochodzić do sedna? Po co szukać głębiej?
- Jak ustalać cele coachingowe? Na co zwrócić szczególną uwagę?
- Czym różni się cel od efektu? Po co ujawniać oczekiwany efekt?
- Jak urealnić cele? Jak przenieść je na poziom działań?
- Kiedy warto zweryfikować cele coachingowe?
- W jaki sposób ustalać plany działania? Od czego warto zacząć?
Proces zmiany
- Jakie są typowe fazy zmiany? Jakie interwencje mogą być użyteczne?
- Co może powstrzymywać przed dokonaniem zmiany?
- Jak efektywnie przeprowadzać proces zmiany?
- Jak zmieniać, aby zmienić?
- Jak przechodzić od "nie wiem" do "wiem"?
- Jak pracować z oporem?
Kreatywność i twórczość
- Jak korzystać z technik kreatywnych?
- Kiedy i jak stosować metaforę w coachingu?
- Jak przenieść abstrakcyjne rozwiązania na grunt realnych działań?
Narzędzia
Katalog narzędzi to zbiór uniwersalnych technik coachingowych, które mogą mieć zastosowanie w wielu obszarach. Między innymi:- Jak odnajdywać cele?
- Jak pracować z przekonaniami?
- Jak pracować z trudnościami w relacjach?
- Jak odnajdować nowe/innowacyjne rozwiązania?
- Jak uwalniać osobisty potencjał?
- Jak dokonywać wyborów?
- Jak kształtować poczucie własnej wartości i własny autorytet?
- Jak budować autorskie narzędzia coachingowe?
Osobisty styl coachingowy
- Jak odnaleźć osobisty styl coachigowy?
- Jak budować autorskie narzędzia coachingowe?
- Jak rozwijać się w roli coacha?
Kurs kończy się dwudniowym zjazdem egzaminacyjnym. W pierwszym dniu odbywa się superwizja grupowa podsumowująca całą edycję. W dniu drugim uczestnicy przystępują do egzaminu merytoryczno-praktycznego.